In 1997 behaalde ik mijn doctoraal Taalbeheersing aan de Rijksuniversiteit Groningen met als specialisatie Taalvaardigheidsontwikkeling in het onderwijs. Daarnaast heb ik een tweede- en eerstegraads lesbevoegdheid Nederlands. Na mijn studies werkte ik ruim twaalf jaar bij het Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie (Etoc) van de Rijksuniversiteit Groningen. Hier heb ik onder andere scholen voor primair en voortgezet onderwijs begeleid bij taalbeleids-ontwikkeling, lesmaterialen ontwikkeld, docenten en leerkrachten geschoold en getraind en onderzoek gedaan naar taalontwikkeling en taalstimulering in het onderwijs. Ook werkte ik als onderwijsadviseur, waarbij coaching op het gebied van didactische en pedagogische vaardigheden van basisschoolleerkrachten centraal stond.
Gedurende zo'n negen jaar werkte ik bij NHL Stenden Hogeschool, als vakdidacticus bij de lerarenopleiding Nederlands en als onderzoeker bij het Lectoraat Meertaligheid en Geletterdheid. Als externe promovenda ben ik bezig met de afronding van mijn promotieonderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen (CLCG) dat zich vanuit conversatie-analytisch perspectief richt op gezamenlijke schrijfactiviteiten van basisschoolleerlingen tijdens onderzoekend leren. Verder ben ik werkzaam bij de Rijksuniversiteit Groningen als onderzoeker in het NRO-project Taal voor een Dynamische Arbeidsmarkt, gericht op taalcompetenties in het beroepsonderwijs. Voor 10voordeleraar werkte ik als hoofdredacteur voor de Landeljike Kennisbasistoets Nederlands. Op dit moment ben ik als leerplanontwikkelaar/ vakexpert Nederlands vo verbonden aan SLO.
Sinds 2011 combineer ik mijn werk met activiteiten als zelfstandig auteur en didactisch eindredacteur onder de naam Tekst, taal en educatie. Op deze website vind je meer informatie over mijn kennis, ervaring en mogelijkheden.