Onderzoek & onderwijs

 Onderzoek & onderwijs






Onderzoek en onderwijs zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door te onderzoeken waar docenten en leerlingen behoefte aan hebben, is het mogelijk om (taal)didactiek te verbeteren in alle verschillende lagen van het onderwijs.  Andersom is het nauwkeurig observeren en kritisch bevragen van wat er daadwerkelijk plaatsvindt, nodig om vast te stellen hoe ideeën over goed onderwijs uitwerken in de dagelijkse praktijk. 

Op dit moment werk ik als onderzoeker bij de Rijksuniversiteit Groningen aan een project rondom taalcompetenties in het middelbaar beroepsonderwijs. In mijn werk bij het Etoc (RuG), het Lectoraat Taalgebruik en Leren (NHL Stenden Hogeschool),  mijn promotieonderzoek, heb ik op vele manieren onderzoek gedaan op scholen voor primair en voortgezet onderwijs. Voor mij vertrouwde methoden zijn onder meer:
  • lesobservaties 
  • interviews 
  • documentanalyses 
  • enquêtes 
  • literatuuronderzoek
  • conversatie-analyse. 
Resultaten van onderzoek weet ik te vertalen in concrete adviezen, werkwijzen of leermiddelen. 

Voorbeeld 
Links staat een poster die ik maakte voor de Anéla Juniorendag 2019, over manieren waarop kinderen kennis aan elkaar tonen tijdens gezamenlijke schrijftaken en hoe medeleerlingen daar op reageren (uptake).  

Share by: