Proefschrift

Mijn proefschrift (2020) doet verslag van een viertal gerelateerde studies naar gesprekken van leerlingen (8-12 jaar) uit de midden- en bovenbouw van zes basisscholen in Nederland, die samen schrijven in de context van projecten voor onderzoekend leren. Een gedetailleerde analyse van de data met behulp van conversatieanalyse heeft nieuwe inzichten opgeleverd vanuit twee invalshoeken: hoe leerlingen gezamenlijk een schrijfproduct tot stand brengen en hoe ze kennis en 'weten' expliciet maken in de interactie. De eerste studie laat zien hoe leerlingen voorstellen voor de tekstinhoud en procedurele voorstellen doen en behandelen tijdens gezamenlijk schrijven. Ten tweede is geanalyseerd hoe de leerlingen in interactie reflecteren op inhoudelijke en talige keuzes tijdens het schrijven. De derde studie laat zien hoe het delen van kennis met groepsgenoten tot stand komt. In de vierde deelstudie is het gebruik van uitspraken met ‘ik weet’, ‘jij weet’ en ‘wij weten’ onderzocht om te zien hoe studenten zich verhouden tot onderlinge overeenkomsten en verschillen in kennis en weten. De resultaten van het onderzoek dragen bij aan de huidige inzichten over samen schrijven vanuit een sociocultureel en dialogisch perspectief en aan kennis over voorstelsequenties en epistemische aspecten van gesprekken, zoals bestudeerd vanuit conversatieanalyse.


Via de volgende link kom je op een pagina van de Rijksuniversiteit Groningen waar je het hele proefschrift (met een Nederlandstalige samenvatting) en ook de stellingen kunt  downloaden:  https://bit.ly/39c3ni2



Share by: